جدول شایستگی‌های عمومی مدیریتی

ردیف

شایستگی‌­های عمومی

اجزای مهم شایستگی

۱ دانش مدیریت استراتژیک طراحی و بازطراحیِ مدلِ کسب­‌وکار- تعیین اهداف – تعیین استراتژی – تدوین برنامه عملیاتی
۲ دانش مدیریت مالی تأمین منابع مالی – تحلیل فرصت­‌های سرمایه‌­گذاری – ترجمه استراتژی‌­های گروه به رویه­‌های مالی شرکت – تحلیل و گزارش‌گریِ عملکرد مالی
۳ دانش مدیریت سرمایه انسانی فرایندهای جذب – مدیریت استعداد – آموزش و توانمندسازی – مدیریت عملکرد – انگیزش – کار تیمی
۴ دانش مدیریت عملیات طراحی ساختار – طراحی شغل – به­‌کارگماری و نیروگردانی – تعیین سازوکارهای نظارتی – مدیریت پروژه – طراحی فرایندها
۵ مدیریت بهره‌­وری بهره‌­برداری بهینه از زمان – تخصیصِ بهینه­ زمان بین اولویت­‌های سازمانی – تخصیصِ بهینه­ منابع مالی و انسانی بین اهدافِ شرکت – نظم در حضور و ممکن ساختنِ مدیریت زمان برای همکاران – چابکی در پاسخ­گویی
۶ یادگیریِ چابک و کاربردی شناساییِ واقع­‌بینانهٔ­ کاستی­‌های مهارتی و شایستگی – کشفِ منابعِ مناسبِ یادگیری- استفاده­ بهینه از یادگیری مشاهده‌­ای – ایفای نقش ناظر و درس‌­آموزی از تجربه­‌های خود – تعدیلِ سریع در الگوی ذهنی و الگوی رفتاری براساس بازخوردهای دریافتی
۷ تاب‌­آوری و انعطاف‌پذیری مثبت­‌گرایی و امید در تفسیر وقایع سازمانی – مواجه‌ٔ واقع­‌‌بینانه با شکست­‌‌های سازمانی و مدیریتی – تجمیعِ قوا و احیایِ انگیزه بعد از خطاها و شکست­‌ها – انطباق­‌پذیری در مواجهه با تغییراتِ محیطی و سازمانی
۸ راهبریِ همکاران شناساییِ نظام فکری و انتظاراتِ همکاران – شناسایی محرک‌­های انگیزشیِ هر فرد – ایجاد چشم­‌انداز و اهداف برای هر فرد
۹ مربی­‌گری و اعتمادسازی کمک به هر فرد برای بازاندیشی در الگوهای فکری – کمک به هر فرد در بازبینیِ الگوهای ارتباطیِ چالش‌برانگیز – ارائه­ بازخوردهای سازنده – پای­بندی به تعهدات – حفظ تعادل بین منافعِ همکاران و سازمان – پای­بندی به قواعدِ اخلاقی – پرهیز از سیاسی­‌کاری­‌های مخرّب و خودخواهانه
۱۰ هوش هیجانی شناسایی احساسات و هیجاناتِ خود – مدیریت احساسات و هیجاناتِ خود – درکِ احساسات و هیجاناتِ دیگران – متناسب­‌سازی واکنش و رفتارِ خود با وضعیت احساسیِ طرفِ مقابل
۱۱ ایجاد و راهبریِ ارتباطِ مؤثر فهمِ الگوی ارتباطیِ ترجیحیِ هر فرد – امکانِ تطبیقِ الگوی ارتباطیِ خود با دیگران – بازبینی و بهبودِ الگوی ارتباطیِ خود بر اساس بازخوردها – به­‌کارگیریِ مؤثر و هوشمندانه­ٔ زبان بدن
۱۲ ایجاد و راهبریِ گفت‌­وگویِ مؤثر حضورِ آگاهانه و گوش دادنِ مؤثر – درکِ شفاف از پیامِ انتقالیِ مورد نظر – انتقالِ شفافِ پیام – متناسب‌­سازی زبان و واژگان با ویژگی‌های مخاطب – بازخورددهیِ به­‌هنگام برای بهبودِ مسیرِ گفت‌وگو – پرهیز از اِعمالِ کلیشه‌­ها، خطاهای ادراکی و پیش‌داوری‌ها در تفسیرِ پیامِ مخاطب
۱۳ تفکّر سیستمی درک مفاهیم پایهٔ­ سیستم (مرز، بازخورد، انطباق‌­پذیری و…) – تعریف روابط متقابلِ اجزای سیستم – فهمِ چگونگی ارتباطِ سیستم­‌ها در سطوح و لایه‌­های مختلف سازمانی – توجه به منافعِ سایر اجزای سیستم در تصمیماتِ سازمانی – پای­بندی به قواعد و رویه­‌های سازمانی
۱۴ تفکّر استراتژیک توانِ شناساییِ Big Picture در مواجهه با موضوعات- به‌­کارگیری رویکرد بلندمدت در برنامه­ریزی و تصمیم­گیری- توانِ «نه گفتن» در انتخاب­های کلیدی و به فرصت­های جذاب- توانِ انتخابِ مسیرها و راهکارها متناسب با منابع و ظرفیت­های سازمانی- تحلیل و مدیریت ریسک­های سازمانی
۱۵ تفکّر تحلیلی و حل مسئله تشخیصِ اطلاعات مفید و سالم – ترکیبِ اطلاعات مرتبط و هم­‌پوشان – کشفِ ریشه­‌های اصلیِ مسئله – تشخیصِ مسئله از مسئله­‌نما – تجزیه­ مسائلِ بزرگ و چندوجهی به مسئله‌های قابلِ مدیریت
۱۶ تصمیم­‌گیری شناسایی راهکارهای متنوع – شناسایی شاخص‌­های ارزیابیِ راهکارها – انتخاب راهکار بهینه – استفادهٔ حداکثری از منابع دانشی در تصمیم­‌گیری – قاطعیت و شفافیت در تصمیم‌گیری – به­‌کارگیریِ الگوهای مختلفِ تصمیم­‌گیری در موقعیت‌­های مختلف – جمع‌­بندیِ مناسبِ تصمیم بر اساس فوریتِ زمان
۱۷ تفکّر انتقادی خودانتقادی و پرسش‌­گری در قبال الگوهای ذهنیِ خود – شناساییِ پیش‌­فرض­‌های نهفته در گفتار و رفتارِ دیگران – چالش‌­گری در مواجهه با الگوهای ذهنیِ دیگران – پرسش­‌گری در مواجهه با هنجارها و استانداردهای سازمانی و مدیریتی
۱۸ پیش‌­گامی و خلاقیت میل به ورود به عرصه‌های ناشناخته و چالشی، در چارچوبِ مأموریت گروه باران – ایجاد چشم‌­اندازهای تازه و بدیع در مواجهه با مسائل سازمانی – کشف مسیرهای نو
۱۹ انعطاف­‌پذیریِ شناختی مواجهه با موضوعات از دریچه‌­های تخصصیِ متنوع – شفاف‌سازیِ دریچه­ٔ نگاهِ خود به موضوعات – گفت‌وگوپذیری در قبالِ رویکردهای دیگران در پرداختن به موضوعات – توانِ درک دریچه­‌های ذهنیِ دیگران در پرداختن به موضوعات
۲۰ راهبری تغییر تبیینِ ضرورتِ تغییر سازمانی – ایجاد چشم‌­اندازِ امیدوارکننده از تغییراتِ ضروری – بسیجِ منابع و ایجادِ ائتلاف حولِ تغییرِ لازم – حفظ انگیزشِ ذی­نفعان در مسیرِ تغییر – نهادینه کردن تغییر و جلوگیری از برگشت به نقطه­ٔ قبل از تغییر
دکمه بازگشت به بالا