| ردیف | 
شایستگیهای عمومی
 | 
اجزای مهم شایستگی
 | 
| ۱ | 
دانش مدیریت استراتژیک | 
طراحی و بازطراحیِ مدلِ کسبوکار- تعیین اهداف – تعیین استراتژی – تدوین برنامه عملیاتی | 
| ۲ | 
دانش مدیریت مالی | 
تأمین منابع مالی – تحلیل فرصتهای سرمایهگذاری – ترجمه استراتژیهای گروه به رویههای مالی شرکت – تحلیل و گزارشگریِ عملکرد مالی | 
| ۳ | 
دانش مدیریت سرمایه انسانی | 
فرایندهای جذب – مدیریت استعداد – آموزش و توانمندسازی – مدیریت عملکرد – انگیزش – کار تیمی | 
| ۴ | 
دانش مدیریت عملیات | 
طراحی ساختار – طراحی شغل – بهکارگماری و نیروگردانی – تعیین سازوکارهای نظارتی – مدیریت پروژه – طراحی فرایندها | 
| ۵ | 
مدیریت بهرهوری | 
بهرهبرداری بهینه از زمان – تخصیصِ بهینه زمان بین اولویتهای سازمانی – تخصیصِ بهینه منابع مالی و انسانی بین اهدافِ شرکت – نظم در حضور و ممکن ساختنِ مدیریت زمان برای همکاران – چابکی در پاسخگویی | 
| ۶ | 
یادگیریِ چابک و کاربردی | 
شناساییِ واقعبینانهٔ کاستیهای مهارتی و شایستگی – کشفِ منابعِ مناسبِ یادگیری- استفاده بهینه از یادگیری مشاهدهای – ایفای نقش ناظر و درسآموزی از تجربههای خود – تعدیلِ سریع در الگوی ذهنی و الگوی رفتاری براساس بازخوردهای دریافتی | 
| ۷ | 
تابآوری و انعطافپذیری | 
مثبتگرایی و امید در تفسیر وقایع سازمانی – مواجهٔ واقعبینانه با شکستهای سازمانی و مدیریتی – تجمیعِ قوا و احیایِ انگیزه بعد از خطاها و شکستها – انطباقپذیری در مواجهه با تغییراتِ محیطی و سازمانی | 
| ۸ | 
راهبریِ همکاران | 
شناساییِ نظام فکری و انتظاراتِ همکاران – شناسایی محرکهای انگیزشیِ هر فرد – ایجاد چشمانداز و اهداف برای هر فرد | 
| ۹ | 
مربیگری و اعتمادسازی | 
کمک به هر فرد برای بازاندیشی در الگوهای فکری – کمک به هر فرد در بازبینیِ الگوهای ارتباطیِ چالشبرانگیز – ارائه بازخوردهای سازنده – پایبندی به تعهدات – حفظ تعادل بین منافعِ همکاران و سازمان – پایبندی به قواعدِ اخلاقی – پرهیز از سیاسیکاریهای مخرّب و خودخواهانه | 
| ۱۰ | 
هوش هیجانی | 
شناسایی احساسات و هیجاناتِ خود – مدیریت احساسات و هیجاناتِ خود – درکِ احساسات و هیجاناتِ دیگران – متناسبسازی واکنش و رفتارِ خود با وضعیت احساسیِ طرفِ مقابل | 
| ۱۱ | 
ایجاد و راهبریِ ارتباطِ مؤثر | 
فهمِ الگوی ارتباطیِ ترجیحیِ هر فرد – امکانِ تطبیقِ الگوی ارتباطیِ خود با دیگران – بازبینی و بهبودِ الگوی ارتباطیِ خود بر اساس بازخوردها – بهکارگیریِ مؤثر و هوشمندانهٔ زبان بدن | 
| ۱۲ | 
ایجاد و راهبریِ گفتوگویِ مؤثر | 
حضورِ آگاهانه و گوش دادنِ مؤثر – درکِ شفاف از پیامِ انتقالیِ مورد نظر – انتقالِ شفافِ پیام – متناسبسازی زبان و واژگان با ویژگیهای مخاطب – بازخورددهیِ بههنگام برای بهبودِ مسیرِ گفتوگو – پرهیز از اِعمالِ کلیشهها، خطاهای ادراکی و پیشداوریها در تفسیرِ پیامِ مخاطب | 
| ۱۳ | 
تفکّر سیستمی | 
درک مفاهیم پایهٔ سیستم (مرز، بازخورد، انطباقپذیری و…) – تعریف روابط متقابلِ اجزای سیستم – فهمِ چگونگی ارتباطِ سیستمها در سطوح و لایههای مختلف سازمانی – توجه به منافعِ سایر اجزای سیستم در تصمیماتِ سازمانی – پایبندی به قواعد و رویههای سازمانی | 
| ۱۴ | 
تفکّر استراتژیک | 
توانِ شناساییِ Big Picture در مواجهه با موضوعات- بهکارگیری رویکرد بلندمدت در برنامهریزی و تصمیمگیری- توانِ «نه گفتن» در انتخابهای کلیدی و به فرصتهای جذاب- توانِ انتخابِ مسیرها و راهکارها متناسب با منابع و ظرفیتهای سازمانی- تحلیل و مدیریت ریسکهای سازمانی | 
| ۱۵ | 
تفکّر تحلیلی و حل مسئله | 
تشخیصِ اطلاعات مفید و سالم – ترکیبِ اطلاعات مرتبط و همپوشان – کشفِ ریشههای اصلیِ مسئله – تشخیصِ مسئله از مسئلهنما – تجزیه مسائلِ بزرگ و چندوجهی به مسئلههای قابلِ مدیریت | 
| ۱۶ | 
تصمیمگیری | 
شناسایی راهکارهای متنوع – شناسایی شاخصهای ارزیابیِ راهکارها – انتخاب راهکار بهینه – استفادهٔ حداکثری از منابع دانشی در تصمیمگیری – قاطعیت و شفافیت در تصمیمگیری – بهکارگیریِ الگوهای مختلفِ تصمیمگیری در موقعیتهای مختلف – جمعبندیِ مناسبِ تصمیم بر اساس فوریتِ زمان | 
| ۱۷ | 
تفکّر انتقادی | 
خودانتقادی و پرسشگری در قبال الگوهای ذهنیِ خود – شناساییِ پیشفرضهای نهفته در گفتار و رفتارِ دیگران – چالشگری در مواجهه با الگوهای ذهنیِ دیگران – پرسشگری در مواجهه با هنجارها و استانداردهای سازمانی و مدیریتی | 
| ۱۸ | 
پیشگامی و خلاقیت | 
میل به ورود به عرصههای ناشناخته و چالشی، در چارچوبِ مأموریت گروه باران – ایجاد چشماندازهای تازه و بدیع در مواجهه با مسائل سازمانی – کشف مسیرهای نو | 
| ۱۹ | 
انعطافپذیریِ شناختی | 
مواجهه با موضوعات از دریچههای تخصصیِ متنوع – شفافسازیِ دریچهٔ نگاهِ خود به موضوعات – گفتوگوپذیری در قبالِ رویکردهای دیگران در پرداختن به موضوعات – توانِ درک دریچههای ذهنیِ دیگران در پرداختن به موضوعات | 
| ۲۰ | 
راهبری تغییر | 
تبیینِ ضرورتِ تغییر سازمانی – ایجاد چشماندازِ امیدوارکننده از تغییراتِ ضروری – بسیجِ منابع و ایجادِ ائتلاف حولِ تغییرِ لازم – حفظ انگیزشِ ذینفعان در مسیرِ تغییر – نهادینه کردن تغییر و جلوگیری از برگشت به نقطهٔ قبل از تغییر |